מוות בעריסה – האם ידעתם שאפשר להוריד את הסיכוי לכך?

מוות בעריסה

מוות בעריסה – האם ידעתם שאפשר להוריד את הסיכוי לכך?

מוות בעריסה – תסמונת מוות בעריסה היא תופעה בה תינוקות מתים באופן פתאומי ללא אזהרה מראש תוך כדי שינה, בעיקר בשעות הלילה. למרות המחקר הרב אין הסבר מדעי ברור לתופעה והיא מתרחשת גם אצל תינוקות בריאים לחלוטין, אף שיש מספר גורמים המגבירים את הסיכון. מדובר בפגיעה תפקודית בעיקר, שפוגעת במנגנון בקרת הנשימה והיקיצה של התינוק. התסמונת היא אחד הגורמים הנפוצים לתמותת תינוקות עד גיל שנה. התסמונת עלולה להתרחש אצל תינוקות בני חודש עד שנה, אך רוב מוחלט של המקרים (90%) מתרחשים בטרם מלאו לתינוק שישה חודשים ושיא השכיחות היא בקרב תינוקות בני חודשיים עד ארבעה חודשים.

פירוש זה מתוך ויקיפדיה, מציג את הדבר הנורא מכל – מוות של תינוק שאין לו הסבר. אנחנו באמת מצטערים אם אנחנו מכניסים מישהו ללחץ מהמשפט הבא, אבל יכול להיות שתתעוררו יום אחד בבוקר והילד שלכם לא.

האם יש מה לעשות בעניין? התשובה היא כן ולא. לא, אתם לא יכולים למנוע את התופעה באופן מוחלט והסיכוי שהילד שלכם יחווה מוות בעריסה, קיים.

כן, ישנם כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להוריד את הסיכוי לחוות את הנורא מכל. מהם אותם דברים? מיד נציג אותם.

מוות בעריסה – אין מורידים את הסיכוי למוות בעריסה?

יכול להיות שחלק מהסעיפים שנדבר עליהם, יישמעו לכם מעט מוזרים אך הם אכן יכולים לעזור להוריד את הסיכוי למוות בעריסה.

מרחב בטוח – כשהילד נמצא בעריסה, יש לוודא שהסביבה שלו בטוחה ואין בה שום סכנה. זה אומר שאין שום צעצוע בסביבה, אפילו לא בובת פרווה. שמיכות וכריות יכולות להיות סכנת חנק לתינוקות קטנים וגם מהם יש להימנע. מרחב בטוח כולל גם טמפרטורה נכונה. תינוקות מתחממים יחסית מהר ולכן יש לשמור על החדר קריר אך לא קר מדי. הדבר החשוב ביותר במרחב שינה בטוח הוא לדאוג לכך שהילד ישן על הגב. רק בתנוחה זו אתם יכולים להוריד את הסיכוי למוות בעריסה.

מוות בעריסה
חשוב מאוד שיהיה לו מרחב נוח משלו

הנקה – אנחנו מודעים לכך שיש נשים שלא מניקות את התינוקות שלהן וזה בסדר גמור. לכל אחת יש את הסיבות שלה. מה חשוב לדעת הוא שבחלב אם יש חומרים החיוניים בעבור הילד שלא משנה כמה פורמולות כאלה ואחרות ינסו לחקות, הן לא יצליחו לעשות זאת במדויק. לכן, הנקה יכולה לחזק את התינוק ולהוריד את הסיכוי למוות בעריסה. גם שילוב בין פורמולה לבין חלב אם עוזר.

מיטה לבד – זה נשמע הגיוני שהילד נמצא במקום הבטוח ביותר כשהוא שוכב לישון בין שני ההורים שלו אך זה לא נכון. רק כשהילד נמצא במרחב משלו הוא בטוח.

עטיפת התינוק – עטיפת התינוק חשובה להענקת נוחות שינה לילד. כשהילד עטוף, אמור להיות לו מספיק מרחב תנועה בתוך השמיכה העוטפת אותו אך היא עדיין מגבילה אותו כך שהוא לא יוכל להגיע לדברים הסובבים אותו. בנוסף, עטיפת התינוק תבטיח שהילד יישאר על גבו. יש לעטוף את הילד רק מתחת לקו הכתפיים.

עטיפת התינוק אמורה להיות לא הדוקה מדי ולא רופפת מדי. עטיפה רופפת מסכנת את הילד בכך שהשמיכה עלולה להוות סכנת חנק בעבור הילד. עטיפה הדוקה יכולה לגרום לפגיעות פיזיות לטווח ארוך (ואף תמידיות). עטיפה הדוקה מדי עשויה לגרום לכך שמרפק הירך של הילד יצא ממקומו ופגיעה בגיל כל כך מוקדם עלולה לפגוע בהתפתחות של מפרק זה.

עטיפה נכונה תשאיר מספיק מקום להכניס את ידכם השטוחה בין השמיכה לבין חזהו של התינוק. במידה ולא הצלחתם, השמיכה הדוקה מדי ויש לשחררה. במידה והצלחתם אך ישנו עוד הרבה מקום, השמיכה רופפת מדי ויש להדק אותה. במידה והצלחתם בדיוק, ההידוק מעולה.

מוות בעריסה
עטיפה נכונה יכולה לעזור למנוע מוות בעריסה

עכשיו כשאתם יודעים איך להפחית את הסיכוי למוות בעריסה, אנו בטוחים שאתם תבצעו פעולות אלו באופן יומיומי. שימו דגש מיוחד על שינה על הגב ועל עטיפת התינוק. 

רוצות לקרוא מאמרים בנושא בטיחות בבית וברכב? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

מוות בעריסה – מה יכול למנוע מוות בעריסה?

הדברים שיכולים לעזור למנוע מוות בעריסה הם: הנקה, עטיפת התינוק, שינה על הגב, שינה במיטה משלו.

מוות בעריסה – מהם הדברים שחייבים לעשות?

תמיד הניחו את תינוקכם על גבו, הניחו אותם על מזרן שינה יציב וחזק, שימו לב שלא חם לו מדי, וודאו שמרחב העריסה שלו הוא רך ובטוח.

מוות בעריסה – איך יודעים שהתינוק עטוף בצורה טובה?

אם אתם מצליחים להכניס יד שטוחה בין המעטפת לבין החזה של התינוק שלכם – הוא עטוף בצורה טובה.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *