שמירה על הסביבה – לימוד הילדים על איכות הסביבה

שמירה על הסביבה

שמירה על הסביבה הפכה להיות נושא חם מאוד בסדר היום הציבורי ובעקבות זאת, ממשלות ועיריות בעולם עושות את הצעדים הנחוצים כדי לעזור ככל האפשר למטרה הגדולה והקדושה שהיא שמירה על איכות הסביבה.

בשנים האחרונות, אפשר לראות יותר ויותר פחי ומכולות מיחזור באזורי מגורים, יותר ויותר פרסומות הקוראות למחזר וגם יותר פעילות סביבתית של גופים שונים כמו חברות, עיריות, בתי ספר ותנועות נוער.

כדי לעזור למטרה זו באופן אישי יש כמה דברים שאתם יכולים (וצריכים) לעשות. עם זאת, אתם לא יכולים לעשות את זה בשקט ובאופן אישי אלא חייבים להעביר את הידע ולגרום למעשים מצידם של הילדים. במאמר הבא, נציג בפניכם מספר דרכים שבעזרתם תוכלו לשמור על הסביבה וגם ללמד את הילדים איך לעשות זאת למען הווה ועתיד טובים יותר.

שמירה על הסביבה – תהוו דוגמה טובה

לא רק בנושאים כמו זה אלא בכל דבר בחיים, הורים צריכים להוות דוגמה לילדים שלהם. בסופו של יום, אתם ההורים, המבוגרים האחראיים, שבעיני הילדים, הם יודעי כל ויכולי כל ולכן הם רוצים להיות כמוכם.

בשל סיבה זו, אתם חייבים להוות לילדים דוגמה טובה כדי שאותה הם יחקו ולא את ההרגלים הרעים שיש לכם. במידה והילדים יראו שאתם מתייחסים לסביבה בזלזול, גם הם יתייחסו אל הסביבה בזלזול ואתם לא יכולים לגנות התנהגות שאתם בעצמכם לימדתם אותם.

כדי ללמד את הילדים על שמירה על איכות הסביבה, אתם צריכים לשמור על איכות הסביבה בעצמכם. עשו את השינויים והצעדים הנחוצים כדי לעשות זאת וכדי להראות לילדים כמה זה חשוב, לא רק במילים, אלא גם במעשים.

שמירה על הסביבה – הפכו את הלמידה למעניינת

הילדים שלכם ההולכים לגן או לבית הספר, לומדים דברים חדשים בכל יום ובגיל כזה, המוח שלהם הוא כמו ספוג ואפשר ללמד אותם הכל והם יבינו. למרות זאת, כמו כל בני האדם, יש דברים שמעניינים אותם יותר וכאלה המעניינים אותם פחות. בנוסף, אפשר לקחת את הנושא שהם הכי מתעניינים בו ולהפוך אותו למשעמם ביותר רק באמצעות הדרך שאתם מעבירים את החומר.

כדי לגרום להם להתעניין באיכות הסביבה ובשמירה עליה, אתם צריכים ללמד את הילדים שלכם על הנושא בצורה מעניינת וכמו שגורמת להם להיות פעילים. אפשר לעשות זאת באמצעות הספרים הרבים שקיימים בנושא (אל תקנו לא גשו לספרייה. זה חלק מלהוות דוגמה). כמו כן, אפשר גם ללמד באמצעות משחקים מעניינים בנושא ולהפוך את הלמידה למשחק.

שמירה על הסביבה – לא חייב לקנות חדש

קנייה של מוצרים חדשים, פוגעים רבות בסביבה מכיוון שהייצור של אותם מוצרים פוגע בסביבה בדרכים שונות. מוצרים מסוימים דורשים נייר ונייר דורש כריתה של עצים, מוצרים מסוימים מצריכים דלק המזהם את הסביבה, מוצרים מסוימים מצריכים שימוש בעור מה שמצריך הרג של חיות. לכן, אם אפשר, לא חייב לקנות מוצרים חדשים אלא לקחת דברים מיד שנייה.

אם באמת צריך לקנות, אז צריך, אין ברירה. אבל אם לא חייב, אז קחו מוצרים יד שנייה. אם למשל, לילד הגדול יש חולצה שהיא קצת קטנה עליו, האח הקטן יכול לקבל אותה מאשר לקנות לו חולצה חדשה. כמו כן, אפשר גם לקבל צעצועים ישנים של האחים, בני הדודים או כל אחד אחר מאשר לקנות צעצוע חדש מהקופסה. הילד ייהנה משני הדברים ובאמצעות שימוש במוצרים יש שנייה, אתם עוזרים לסביבה מבלי לחסוך שום דבר מהילד שלכם.

שמירה על הסביבה – הדברים שנכנסים הביתה

הקניות שאתם עושים לבית הן חלק בלתי נפרד וחשוב מאוד בשמירה על איכות הסביבה. גם המוצרים שבסופר יכולים לפגוע בסביבה ובחירה נכונה ומושכלת יותר של המוצרים, יכולה לעזור לשמור עליה. כדי לעשות זאת, אפשר לרכוש את המוצרים האורגניים שבדרך כלל יש בסופר מחלקה שלמה רק בשבילם. השינוי שתקבלו באוכל הוא מינורי אך השינוי שתקבלו בסביבה הוא גדול.

כדי ללמד את הילדים על קנייה נכונה, אתם צריכים לקחת אותם איתכם לסופר. מה שאתם צריכים לעשות זה להסביר להם על ההבדלים בין המוצרים הרגילים לבין המוצרים האורגניים. בנוסף, יש תוויות שונות המעידות על דברים שונים כמו למשל, ירקות עם ריסוס או בלי ריסוס, אי קנייה של כלים חד פעמיים וכדומה. שתפו את הילדים בקניות והסבירו להם תוך כדי הקנייה וכך הם ילמדו.

שמירה על הסביבה
שימו לב מה נכנס הביתה

שמירה על הסביבה – תמחזרו באופן קבוע

מיחזור היא כנראה הפעולה השכיחה ביותר העוזרת לשמור על הסביבה. זוהי פעולה פשוטה ביותר אפשר לעשות כשאתם יוצאים לזרוק את הזבל ואין שום סיבה שלא תעשו אותה. ישנם פחי מיחזור שונים המיועדים לחומרים שונים. פח ייעודי לפלסטיק, פח ייעודי לנייר, פח ייעודי לאריזות ופח ייעודי לזכוכית.

כדי ללמד את הילדים על ההבדלים בין הדברים וגם לגרום להם למחזר, אפשר שיהיה בבית פח לכל אחד החומרים הנ"ל או פח אחד להכל אך כשאתם מגיעים אל נקודת המיחזור השכונתית, בצעו את ההפרדה. קחו את הילדים איתכם כשאתם יורדים אל פח המיחזור ותנו להם לעשות את ההפרדה בעצמם, כך הם ילמדו בצורה הטובה ביותר, כשהם עושים זאת בפועל.

שמירה על הסביבה – ירוק בעיניים

ירוק בעיניים יעשה לכם טוב בלב וטוב בסביבה. הכוונה בירוק בעיניים היא לשתול עציצים, צמחים ועצים בגינה שלכם ואם אין לכם גינה אז כמה עציצים זה מעולה. צמחים ועצים עוזרים לטיהור האוויר שלנו ובעצם עוזרים להפחתת זיהום האוויר. בכך שתשתלו עצים וצמחים, אתם תעזרו לסביבה וגם יהיה לכם יותר יפה בעיניים.

תנו לילדים לעשות זאת יחד איתכם והסבירו להם תוך כדי את החשיבות של צמחים לעולם ולסביבה. הילדים ייהנו מאוד מהעיסוק החדש להם והוא גם ילמד אותם על אחריות. תנו להם לעשות דברים באופן קבוע כמו למשל להשקות או לנקות את הגינה וכך הם יגדלו להיות אנשים אחראיים.

אם אתם רוצים ויכולים, אתם יכולים לשתול גינת ירק ולגדל את הירקות שלכם בעצמכם. זוהי דרך מעולה ללמד את הילדים שמירה על איכות הסביבה בכך שאתם בעצם לא קונים ירקות שאולי עברו ריסוס אלא מגדלים אותם בעצמכם. 

שמירה על הסביבה – החליפו את הרכב

כולנו יודעים שרכבים המונעים על דלק, הם מזהמים ביותר. לכן, כדי לשמור על הסביבה, החליפו את הרכב באמצעי תחבורה אחר מתי שאפשר. למשל, במקום לקחת את האוטו כשנוסעים לחברים של הילדים בתוך העיר, סעו באופניים או באוטובוס. בנוסף, אם אתם יוצאים למקום קרוב כמו למרכז המסחרי השכונתי, לכו ברגל במקום להניע את הרכב.

למדו את הילדים על זיהום סביבתי ומדוע הרכבים המונעים הדלק פוגעים בסביבה ולמדו אותם על ההתקדמות בתחום זה שהיא רכבים המונעים על חשמל.

שמירה על הסביבה
מכוניות חשמליות – עוזרות לשמור על הסביבה

למדו בעצמכם על הנושא כדי לתת לילדים שלכם את ההרגשה שאתם אכן מבינים בתחום וגם כדי שתוכלו לענות להם על השאלות שהם ישאלו אתכם. תהוו דוגמה למופת, מחזרו באופן קבוע, השתמשו במוצרים יד שנייה, החליפו את הרכב כשאפשר, קנו בצורה חכמה וירוקה ונסו לשמור על הסביבה כמה שיותר יחד עם הילדים שלכם. כל זה למען הווה ועתיד טובים יותר.

אם אתם רוצים לקרוא עוד מאמרים הקשורים לאורח חיים ירוק, לחצו כאן.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *