רופא שיניים – למה ילדים פוחדים ממנו?

רופא שיניים

רופא שיניים הוא אדם שאנחנו צריכים לקבוע איתו פגישה, לכל הפחות פעמיים בשנה ולפעמים יותר מזה. הרבה מאוד אנשים מנסים להימנע מהפגישות איתו ודוחים אותן ככל האפשר. כל אחד עושה זאת מסיבותיו שלו – אחד לחוץ בזמן, אחד פשוט לא חושב שהוא זקוק לזה ואחד פשוט מפחד.

הפחד הזה מרופאי שיניים, הוא פחד מוכר ברחבי העולם והוא נובע מכל מיני סיבות. זה יכול להיות הכלים המשונים שנראים כאילו לא קשורים למקום, יש כאלה שנרתעים מהריחות ויש כאלה שהכאב הוא בלתי נסבל מבחינתם. למרות זאת, רוב האנשים מבינים שאין יותר מדי מה לעשות וצריך לתת לרופא לעשות את העבודה שלו.

אם מבוגרים רבים חוששים מהביקור אצל רופא שיניים, אז זה מובן לגמרי שילדים, שלא בדיוק מבינים את התפקיד שלו בחייהם, יחששו מהביקורים אצלו. במאמר זה, אנחנו נוברים בפחד הזה של הילדים ומביאים את הסיבות לפחד, שבהחלט יכולות להיות גם הסיבות לפחד אצל מבוגרים וגם נסביר איך אפשר לעזור להם להתגבר עליו.

רופא שיניים – הביקור הראשון

הביקור הראשון של הילד אצל רופא השיניים הוא מלחיץ מאוד. הילד לא יודע מה עומד לקרות, לא משנה כמה דיברתם על זה, הוא חושש ומתרגש. יכול להיות שלאחר הטיפול, הילד יקבל סוג של שוק והלם ויחליט שכל העניין הזה לא בשבילו.

הביקור הראשון הוא קריטי ואתם צריכים לעשות הכל כדי שהילד לא יצא משם בתחושה רעה. בין אם זה לבדר אותו בדרכים כאלה ואחרות או להרגיע אותו כשהוא חושש. במידה והילד יצא מהביקור הראשון עם הרגשה לא טובה, הוא לא ירצה לחזור והפחד מרופא השיניים ילך ויגדל.

כשאתם יודעים שהילד חושש מביקור אצל רופא השיניים, מה שאתם צריכים לעשות לו זו התניה חיובית. קשרו את הביקור אצל רופא השיניים עם משהו טוב כמו למשל אכילת גלידה או קניית צעצוע חדש. זה ירגיע לילד מעט את הפחד והוא לא יתנגד כל כך ללכת לרופא השיניים.

רופא שיניים – אתם מפחדים, הילד מפחד

כבר הבהרנו שפחד מרופא שיניים הוא פחד מוכר ולא קיים רק אצל ילדים אלא גם אצל הרבה מבוגרים. לכן, אם אתם מפחדים מרופא השיניים, קיים סיכוי יחסית גבוה שגם הילד שלכם יפחד ממנו כי אם אתם, הגדולים, מפחדים, אז למה שהוא, הקטן, לא יפחד?!?

לכן, כשאתם הולכים עם הילד לרופא השיניים, אתם צריכים לתת לילד את ההרגשה שהכל בסדר. אם הילד ירגיש שאתם בלחץ ושאתם חוששים, הוא גם יתחיל להיות בלחץ ולחשוש. תנו לו את ההרגשה שאין לו מה לדאוג ושהכל יעבור בקלות ובמהירות.

אתם צריכים לשמור על הפוזה הזו גם בבית. אם אתם חזרתם מביקור אצל רופא השיניים, לא משנה מה היה בטיפול וכמה הוא היה כואב, אתם צריכים לתת לילד את ההרגשה שהכל בסדר. כשאתם בחדרי חדרים, אתם יכולים להתלונן על הכאב, אבל מול הילדים, זה אסור.

רופא שיניים – אי הבנת הסיטואציה

לילדים, קשה יותר להבין סיטואציות שהן חדשות להם. לכן, הם מעלים איזשהם חומות הגנה ועושים זאת בדרך של בכי, צרחות וכדומה. בשל כך שהסיטואציה לא מוכרת להם, הם מנסים לקחת שליטה ואצל רופא השיניים, הם לא יכולים להיות בשליטה מכיוון שהרופא צריך לעשות את עבודתו.

זה לא פשוט להוריד את החומות ולתת למישהו לעשות את מה שהוא צריך, במיוחד אם זה משהו חדש ולא מוכר או כזה שהם חוששים ממנו. ילדים רגילים לכך שיש להם מספר דמויות שיש להם כוח עליהם כמו למשל ההורים שלהם אך הם לא מכירים את הרופא ואת תפקידו אז הם עושים הכל כדי לצאת מהסיטואציה הזו. זה פחות עניין של פחד אלא יותר עניין של להיות בשליטה.

רופא שיניים

רופא שיניים – כאב

מי לא רוצה לברוח מהכאב? אם משהו כואב כשעושים אותו אז חוששים ממנו ונמנעים ממנו כמה שאפשר. הטיפולים אצל רופא השיניים הם לא נעימים ולכן רוצים לדחות אותם או להימנע מהם. ילדים מרגישים כאב יותר חזק מאשר מבוגרים, זה בגלל שסף הכאב שלהם הוא נמוך מאוד והם לא מוכנים לסבול שום כאב, אפילו הקטן ביותר, לא משנה מהי התוצאה הסופית.

בנוסף, ילדים מפחדים מרופאי השיניים מכיוון שהרבה מאוד פעמים, הם מוצגים באור יחסית שלילי בתוכניות טלוויזיה שהם נחשפים אליהם ולכן הם לא מעוניינים לפגוש אותם. מה שאתם צריכים לעשות זה להסביר להם שזוהי רק תוכנית טלוויזיה ובמציאות זה אחרת לגמרי ממה שהם ראו.

רופא שיניים – דרכי התגברות על הפחד

לכל פחד, יש בסיס לפחד וכדי להתגבר עליו, צריך למצוא אותו ולהבין את מקור הבעיה. רק לאחר שאתם מגיעים אל מקור הבעיה, יהיה אפשר לנטרל אותו באופן ספציפי מכיוון שאצל כל אדם, בסיס הפחד הוא שונה.

תשתדלו לעשות הכל כדי להפיג את הפחד והחשש, בין אם זה קשור אליכם כמו הסתרת הפחד שלכם או שזה משהו הקשור לרופא עצמו. במקרה כזה, אתם יכולים לדבר עם הרופא והוא יבין את המצב ויעשה הכל כדי לעזור.

כאב, פחד שלכם, אי הבנת הסיטואציה וחוויה לא נעימה, הם רק חלק מהסיבות לפחדים של ילדים מרופא השיניים. נסו למצוא את מקור הבעיה ולטפל בה כדי שהביקורים הבאים שלכם אצל רופא השיניים יהיו פחות דרמטיים ולחוצים.

אם אתם רוצים לקרוא עוד מאמרים בסגנון, לחצו כאן.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *