ילד לא מקשיב – 4 דרכים לפתרון הבעיה

ילד לא מקשיב

ילד לא מקשיב הוא סיוט של כל הורה. הילד עושה מה שהוא רוצה לא מוכן להקשיב להורים שלו אפילו לא לשנייה. יש פתרון לתופעה זו. יותר נכון, 4 פתרונות ומיד נציג אותם בפניכם כדי שתוכלו להשתמש בהם ולגרום לילד שלכם להיות יותר קשוב.

ילד לא מקשיב – שורש הבעיה

לפני הכל, יש לרדת לשורש הבעיה ולהבין למה זה קורה. אנו שולטים בכל אספקט של הילדים שלנו ובשלב מסוים הם רוצים להיות עצמאיים. לכן, באי הקשבה הזו, הם מורדים בשליטה שלכם ומנסים להשתחרר לעצמאות. הם לא עושים זאת בכוונה, זה פשוט שלב כזה בחייהם. 

בשלב זה, הילד מנסה לבנות את עצמו העתידי ואת האישיות הייחודית שלו ודרך מסוימת היא למרוד בהורים (כן, זה מגיע גם לפני שם מגיעים לגיל הטיפש עשרה). הדרכים שמיד נציג בפניכם לקחו את העניין הזה בחשבון ועוזרות לכם להגיע אליהם בצורה קלה יותר.

ילד לא מקשיב – פשוט תגידו כן

הדרך לגרום לילד שלך להקשיב הוא פשוט לתת לו את מה שהוא רוצה. כמובן, אי אפשר לעשות זאת בכל פעם אך כאשר אפשר, אין שום סיבה לא למלא את בקשתו. ניתן גם להיות קצת ערמומיים ולענות תשובה חיובית אך עם תנאי. במקום להגיד "לא" פשוט וקר, אמרו "אולי מאוחר יותר". כך, אתם משאירים לילד פתח של תקווה שהבקשה שלא תתמלא והוא לא סוגר עצמו בפניכם.

עוד דרך שאפשר לתת תשובה חיובית עם תנאי היא להכניס אופציות לתשובה. בהכנסת אופציות לתשובה, אתם נותנים לילד את אפשרות הבחירה ואת ההרגשה שהוא מחליט. אם הוא שואל "אפשר ללכת לשחק אצל חבר?" או "האם אפשר לקנות צעצוע חדש?", ענו כן אך תנו לו אפשרויות שיתאימו לכם. "כן, אתה יכול ללכת לשחק אצל חבר. אתה רוצה ללכת מחר או מחרתיים?" כן, אפשר לקנות צעצוע, אתה רוצה אותו בתור מתנה ליום ההולדת או לחג?"

ילד לא מקשיב

ילד לא מקשיב – תהיו חיוביים

זה סוג של המשך של הדרך הקודמת. כמה פעמים ביום אתם אומרים לילד "לא"? "אל תיגע בזה, אל תעשה את זה, זה אסור, זה לא" ועוד. בשלב מסוים, הילד כבר מבין שהוא יקבל תשובה שלילית ופשוט לא שואל או שנהייה חסין לתשובות הללו. הסיבה המרכזית לכך היא שיש כאן עבודה כפולה לילד. הוא צריך להבין למה אסור לו לעשות את מה שהוא רוצה לעשות וגם מה אתם רוצים שהוא כן יעשה. בשל כך, נסו להחליף את האיסור בלהגיד לו מה לעשות. במקום להגיד "אל תשחק עם הכדור בבית", תגידו "שחק עם הכדור בחוץ בבקשה".

ילד לא מקשיב – בקשו ממנו לחזור על הבקשה שלכם

חלק מהבעיה הוא שהילד הרבה פעמים לא מבין מה רוצים ממנו. השיטה הפשוטה ביותר להתגבר על בעיה זו היא פשוט לבקש ממנו לחזור על מה שביקשתם. אפשר גם לשאול אותו איך הוא הולך לבצע את מה שביקשתם וכך לוודא עוד יותר את ההבנה שלו. זה ידוע שלילדים יש קצת קושי בהבנה וזוהי דרך מצוינת לוודא את ההבנה שלו.

ילד לא מקשיב – גישה שונה

כמו שאתם כבר יודעים, לגרום לילד להקשיב ולהתרכז זה לא דבר פשוט ולכן יש לנקוט בגישה שונה. הגישה הטובה ביותר היא קשר עין. כשאתם מדברים עם הילד ומבקשים ממנו משהו, במקום לעמוד ולהסתכל עליו מגבוה, רדו על הברכיים, התיישבו או כל דבר אחר שיגרום לכם להיות בגובה שלהם ורק לאחר מכן בקשו את מה שאתם רוצים. זה יגרום לילד להבין שאתם לא פוקדים עליו אלא מבקשים ממנו. בנוסף, כשאתם מסתכלים לו בעיניים, אתם תוכלו לראות אם הוא אכן הבין את מה שביקשתם ממנו. בעצם הירידה שלכם לגובה שלכם, אתם מגדילים את רמת הקשב של הילד בצורה דרסטית.

קל להיות מתוסכלים מהילדים שלנו כשהם לא מקשיבים אבל חשוב להישאר רגועים ולזכור שהם לא בהכרח עושים זאת בכוונה. הם רק מחפשים קצת עצמאות וזו הדרך שלהם לעשות זאת. כאשר אתם חושבים על זה בצורה כזו, קל יותר להישאר רגועים ולהשתמש באחת או מהטקטיקות שהצגנו קודם.

רוצות לקרוא עוד מאמרי טיפים? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

ילד לא מקשיב – למה זה קורה?

הסיבה לכך היא שהילד מחפש קצת עצמאות ואי הקשבה היא הדרך שלו להשיג אותה.

ילד לא מקשיב – מה יכול לעזור לשנות זאת?

להגיד כן, לשנות גישה, לדבר איתם בגובה העיניים, וידוא הבנת הבקשה.

ילד לא מקשיב – האם לספור עד 3 עוזר?

ממש לא! זוהי שיטה פופולרית מאוד אך בעצם מה שאתם עושים זה לתת לילד שלכם יותר זמן להיות לא קשוב. אסור לפתוח פתח לכך וחייבים להיות חדים וישירים כדי לפתור את הבעיה.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *