גמילה מחיתולים – 10 מרכיבים בדרך להצלחה

גמילה מחיתולים

גמילה מחיתולים היא תהליך שכל ילד עובר בשלב מסוים בחיים שלו. זהו שלב משמעותי וכזה שלוקח זמן. ההורים חייבים להיות סבלניים וללכת עם הילד צעד אחר צעד בתהליך הזה. לפעמים, זה לא מצליח בדיוק כמו שצריך. קבלו 10 מרכיבים שאם תעברו אותם אחד אחד ההצלחה בתהליך הגמילה מחיתולים היא (כמעט) מובטחת.

הכנה מראש

כמו כל דבר בחיים, גם גמילה מחיתולים דורשת הכנה מראש. חקרו על הנושא, בדקו איך עושים זאת נכון, שאלו הורים אחרים על התהליך שהם עברו עם הילד שלהם ותראו איך אתם יכולים ליישם את אותם הצעדים עם הילד שלכם.

חלק זה הוא הצעד הראשון והחשוב לקראת גמילה מחיתולים. זה קריטי שתהיו רציניים בנוגע לתהליך הזה ושלא תתנו לילד להכתיב את הקצב של הגמילה  או האם בכלל להתחיל. לילד לא אמורה להיות דעה בעניין.

האם זה הזמן הנכון?

נכון שאמרנו שלילד אין דעה בעניין? זה באמת ככה אבל…..

חשוב מאוד לשים לב האם זהו הזמן המתאים שהילד שלכם יעבור תהליך של גמילה מחיתולים. אין באמת זמן נכון מבחינת גיל. אפשר להיפטר מהחיתול בכל גיל. הכוונה היא שיכול להיות שהתקופה הספציפית הזו לא מתאימה. אולי אתם עוברים דירה, אולי יש לו אח/אחות חדשים או כל שינוי גדול אחר. שימו לב לכך ובחרו את הזמן המתאים ביותר לגמילה מחיתולים. במידה ואין ברירה וצריך להתחיל את התהליך בתקופה פחות נוחה – עשו זאת, זה לא יפגע בהתפתחות של הילד.

גמילה מחיתולים
בחרו את הזמן הנכון

תיאום

זהו מרכיב חשוב ביותר שהרבה מאוד הורים לא לוקחים בחשבון או שפשוט מוותרים עליו בשלב כלשהו. הסנכרון בין שני ההורים הוא חשוב מאוד מכיוון שלא יכול להיות שהורה אחד יקבל את ההחלטה על להעביר את הילד את התהליך של גמילה מחיתולים מבלי לעדכן את ההורה השני. בנוסף, לא יכול להיות שהורה אחד יסכים לתהליך והורה שני לא. זה חייב להיות מתואם ומוסכם על שני ההורים.

מסר ברור, חד וחלק

מרכיב זה נובע ישירות מהמרכיב הקודם. זו בדיוק הסיבה שאתם חייבים להיות מתואמים. הילד הוא עדיין קטן, עדיין לומד ומתפתח. לכן, הוא חייב לקבל משניכם מסר חד, חלק וברור שלא משתמע לשתי פנים. המסר המאוחד צריך להיות שאסור לו לעשות צרכים בכל מקום ובכל זמן, שיש לזה מקום ספציפי, שעכשיו הוא עם תחתונים ולא עם חיתול.

אתם, בתור הורים, צריכים להוביל את התהליך בכמה שיותר מעשים ובכמה שפחות הסברים מילוליים. אתם גם יכולים לוותר על הספרים, הם לא באמת עוזרים. רק באמצעות מעשים בפועל, תהליך הגמילה מחיתולים יתקבל בצורה טובה אצל ילדכם.

תהיו עקביים

הרבה מאוד הורים שהחלו עם ילדם את תהליך הגמילה מחיתולים מחליטים לעשות את זה באופן חלקי. הכוונה היא שבבית הילד עם תחתונים והוא חייב לגשת לשירותים במידה והוא צריך והוא לא יכול לעשות במכנסיים. אך ברגע שיוצאים מהבית, לגן או לכל מקום אחר, הוא עם חיתול. זה פשוט אסור כי כמו שאמרנו בסעיף הקודם – הילד חייב מסר ברור.

הזמן היחידי שמותר לילד להיות עם חיתול זה הלילה. אלו שעות שבהם הוא עדיין לא מצליח לשלוט בצרכים שלו ורוב הסיכויים שהוא לא יקום בלילה מרצונו החופשי כדי לגשת לשירותים ולכן כדאי להיות מוכנים. 

שימו לב לסימנים

כשאתם מתחילים את התהליך, הילד מצד אחד מנסה להיות ילד טוב ולהקשיב להוראות שלכם ומצד שני הוא התרגל עד כה להיכנע לצרכים הטבעיים שלו בכל מקום וזמן. שימו לב לסימנים שלו – אם הוא מקפץ במקום, יכול להיות שיש לי פיפי. אם הוא עושה פרצופים, יכול להיות שצריך לקחת אותו לשירותים.

יכול מאוד להיות שהילד לא ירצה לעצור את הפעילות שהוא עושה באותו זמן (משחק, צפייה בטלוויזיה או כל דבר אחר) ויתנגד ללכת לשירותים. אתם חייבים להיות תקיפים ולהושיב אותו על האסלה. אחרי כמה פעמים כאלה, שאתם "מראים לו מי הבוס" הוא יבין את העניין ולא יתנגד יותר.

תהיו רגישים כלפי הילד

אתם רוצים שהילד ייגמל ואתם עושים את כל הדברים שאתם חושבים שיעזרו לו בתהליך הגמילה מחיתולים אך הוא כאילו עושה בכוונה. אתם חייבים להבין שלילד כל העניין הזה חדש לגמרי. יום אחד לקחתם לו את החיתול ואמרתם לו לשנות ב-180 מעלות את כל מה שהוא הכיר עד כה. מן הסתם ייקח לו זמן להתרגל לעניין ולפעמים גם יהיו "תאונות". קחו את זה בקלות, זה קורה לכולם. זה רק יזיק אם תכעסו עליו. מה שאתם יכולים לעשות זה להסביר לו בפשטות ובנחישות איך אפשר להימנע מ"תאונות" כאלה בפעם הבאה, גם אם זה אומר ממש להרים אותו אל האסלה.

תתמידו

לגמילה מחיתולים אין חלון זמן. זה יקרה כשזה יקרה. זה יכול לקחת שבועיים וזה יכול גם לקחת חודשיים, כל ילד בקצב שלו. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לנסות, לנסות ועוד פעם לנסות והכי חשוב – לא לעצור. אם תראו לילד שאתם מתייאשים הוא יתייאש בעצמו ואתם ממש לא רוצים שזה יקרה כי אז בפעם הבאה שתיכנסו איתו לתהליך של גמילה מחיתולים, הוא יזכור את הכישלון הקודם שלו.

תעודדו אותו

הכוונה שלנו בלעודד אותו היא לא לעמוד לידו כמו קהל במשחקי כדורגל ולצעוק בשמו. הכוונה היא שכאשר הוא עושה את צרכיו בסיר או באסלה, תגידו לו "כל הכבוד", "יופי" וכדומה. מילות העידוד האלה מצד אחד מראות לו שהוא מתנהג כראוי ותאמינו לנו שזה מחלחל אצלו. מצד שני, זה מרים לו את הדימוי העצמי וזה תמיד טוב.

דבר חשוב – כדאי מאוד להימנע ממתן חיזוקים בדמות ממתקים וכדומה בכל זמן התהליך של גמילה מחיתולים. הסיבה היא שבדרך כלל הורים פונים לדרך הזו מכיוון שהילד לא עושה את המצופה ממנו וההורים מתנים את מתן הממתק לביצוע הפעולה הרצויה. גלגל זה יכול להסתובב על ההורים מהר מאוד.

גמילה מחיתולים
עידוד יעזור לו לעשות את זה לבד

עונשים

אם ביצעתם את תשעת המרכיבים הקודמים כמו שצריך, כנראה שלא תצטרכו להעניש את הילד כי הוא יתקדם יפה בתהליך הגמילה מחיתולים. כשאנו אומרים עונש, אנחנו לא מתכוונים שתשלחו את הילד שלכם לישון בלי ארוחת ערב אלא שתביעו בפניו את האכזבה והכעס שלכם עליו במבעי פנים ובמילים (לא בצעקות!). כמו שמילות העידוד מחלחלות אליו, כך גם מילות הכעס והאכזבה. אתם אולי לא רואים את הדרך הזו בתור עונש אבל הידיעה שהילד אכזב את ההורים שלו היא עונש גדול מאוד.

עקבו אחר 10 הסעיפים הללו ודי מהר הילד שלכם ייגמל מחיתולים. התמידו, היו קשובים ומתואמים. עודדו את הילד שלכם אבל הצורה הנכונה והענישו אם צריך. בסופו של דבר, כולם נגמלים.

רוצות לקרוא עוד מאמרי טיפים? לחצו כאן.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *