גזים בבטן – סיבות וסימנים

גזים בבטן

גזים בבטן הם משהו שיש לכולם. זה טבעי ונורמלי וגורם לכאב בטן לעיתים. כאשר לתינוקות יש גזים בבטן, זה גורם להם לאי נוחות גדולה ועלול גם לגרום לבכי. בתור הורים, אנו רוצים למנוע את המצב הזה או לפחות להקל אותו על הילד שלנו. יש דרכים לעשות זאת, אך לפני כן כדאי לדעת מהם הסימנים המקדימים לגזים בבטן אצל הילד שלכם כדי שתוכלו להתכונן.

גזים בבטן – למה זה קורה

גזים בבטן יכולים להיגרם ממספר סיבות שונות. אחת מהן היא שלעיתים תינוקות בולעים אוויר בזמן האוכל בשל כך שמערכת העיכול שלהם היא קטנה. האוויר הזה הוא מה שגורם לגזים. סיבה נוספת קשורה לאימהות. האוכל שאתן אוכלות בסופו של דבר מגיע בצורה מסוימת לחלב האם שאתן מייצרות והילד אוכל. יכול להיות שהילד שלכן רגיש למשהו שאכלתן והועבר אליו. כדי לבדוק זאת, התייעצו עם רופא.

גזים בבטן – סימנים מקדימים

  1. בוכה וחסר נוחות במשך שעה ביום – סימן זה הוא השכיח ביותר ונגרם בשל כך שלתינוקות יש מערכת עיכול קטנה. במידה ואתם שמים לב שזה נמשך ולא נראה שזה עובר, כדאי שתתייעצו עם רופא ילדים
  2. נראה לא שמח – זהו סימן שיכול להיות שהוא סובל מגזים יותר מהרגיל ולכן הוא זקוק ליותר עזרה
  3. לא אוכל/ישן טוב – חוסר שינה או אוכל יכול להיות סימן לגזים אך גם לדברים נוספים. רצוי להתייעץ עם רופא הילדים לאבחון מדויק יותר
  4. פנים אדומות כשהוא בוכה – הוא ככל הנראה סובל. זה יעבור ברגע שהגזים בבטן ישתחררו
  5. חסר מנוח ומרים רגליים – הגזים גורמים לו לאי נוחות ושינוי התנוחה אכן יכול לעזור
גזים בבטן
פנים אדומות בזמן בכי עשויות לסמן על גזים

גזים בבטן – דרכי הקלה

ישנן דרכים שונות להקל את אי הנעימות אצל הילד שלכם כשהוא סובל מגזים בבטן. הדרך המוכרת ביותר הוא להרים אותו לטפוח לו קלות על הגב ולהמתין עד שהגזים ישתחררו. ההמלצה היא להמתין עד שיש שחרור פעמיים, ככה אתם יודעים שהוקל לו באמת. שימו לב, יכול להיות שתצטרכו לעשות זאת באמצע האכלה. הסימן לכך הוא שילדכם מפסיק לאכול לאחר 2-3 דקות. יכול להיות שהוא שבע אבל הסיכוי לכך שיש לו גזים בבטן הוא גדול יותר.

דרך הקלה נוספת היא לשנות את תנוחת ההאכלה כך שהתינוק יהיה בתנוחה יותר ישרה ופחות שוכבת. דרך נוספת היא לוודא שאין שום פתח כניסת אוויר. בין אם אתן מניקות או מאכילות את הילד בבקבוק, שימו לב שאין שום פתח לכניסת אוויר. במידה ואתן מאכילות אותו בבקבוק ואתן שמות לב שיש כניסה של אוויר, ניתן לרכוש פיות אחרות החוסמות כניסת אוויר.

אין אפשרות לחזות בכי אך אם אתם רואים שהילד שלכם עומד לבכות, יכול להיות שהוא רעב. במידה וזה המצב, רצוי להאכיל אותו כמה שיותר מהר כיוון שבזמן הבכי הוא בולע אוויר שהוא גורם לגזים. ככל שהוא יקבל את האוכל שלו מהר יותר, הוא יבכה פחות ויבלע פחות אוויר. אם אתם רוצים לדעת מהם הסימנים לרעב, לחצו כאן.

גזים בבטן
האכלה בזמן עשויה למנוע גזים בבטן

ישנה תנוחה מסוימת לאחר האכלה שאם תניחו בה את הילד זה יכול מאוד לעזור להקל עליו את אי הנוחות. השכיבו את ילדכם על הברכיים שלכם. חשוב שהוא ישכב על הבטן. בזמן שהוא שוכב, עסו בעדינות את הגב שלו. תנוחה זו תעזור להקל את הלחץ בבטן התינוק.

הדרך האחרונה היא להשכיב את הילד על הגב, להחזיק ברגליו ולבצע תנועת אופניים. התנועה תעזור להקל את הלחץ שגזים בבטן יוצרים ותעזור לדחוף אותם החוצה.

עוד דרכים שיכולות לעזור אך רצוי להתייעץ עם רופא קודם לכן – תה, שינוי תזונה של האם, טיפות מיוחדות, פרוביוטיקה.

גזים בבטן יוצרים אי נעימות רצינית אצל תינוקות עד גיל חצי שנה. לאחר מכן, מערכת העיכול שלהם גדלה והסיבות המרכזיות ליצירת הגזים נעלמות. אם ילדכם סובל מגזים, הקלו עליו כמה שיותר בעזרת שיטות אלו. בהצלחה.

רוצות לקרוא עוד מאמרי טיפים? לחצו כאן.

שאלות נפוצות

גזים בבטן – איך אפשר לדעת מהי הדרך הטובה ביותר עבור התינוק שלי?

אין באמת דרך לדעת חוץ מלנסות את הדרכים השונות להקלה על גזים. נסו את הדרכים השונות ובדקו מהי הדרך היעילה ביותר עבור הילד שלכם. אם שום דבר לא עוזר, בקרו אצל רופא הילדים.

גזים בבטן – מהן הסיבות לגזים?

ישנן שתי סיבות מרכזיות לגזים – תינוקות בולעים אוויר בזמן האוכל בשל כך שמערכת העיכול שלהם היא קטנה, יכול להיות שהילד שלכן רגיש למשהו שאכלתן והועבר אליו בזמן ההנקה.

גזים בבטן – באיזה גיל עוברים הגזים?

גזים נמשכים עד גיל חצי שנה בערך.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *